Miközben helyi érdemű fejlesztésként (újdonságként) csak „biciklipumpa-tartókra” futja, a nagyobbakhoz általában semmi köze – és az avatásoknál csak statisztaként asszisztál a kerület első embere –, viszont ahol meg jó anyagi helyzetére tekintettel látványosan tehetne, kezdeményezhetne (lásd például Hős utca) valamit, nem mer vagy nem akar tenni semmit.
Az elmúlt hónapokban már többször is jeleztem, Kőbánya – tervszerűségtől mentes – fejlődése kimerül abban, hogy felülről, adhoc-módon „rátolnak” az önkormányzatra, a kerületre valamit, amihez, mivel pénzt is csapnak hozzá, a vezetés „jóképet vág hozzá”, és „magáévá teszi”. Ilyen volt például az egykori vasúti járműjavító operaházi bevétele, a népligeti Fradiváros, az új Egészségház vagy éppen a Hungexpóra tervezett parkolóház. Amiknek a kőbányaiak hasznára váló valamilyen tényleges, koncepcionális helyi fejlesztésbe való beleillesztésére még kísérletet sem tesznek. Legalább gondolati, lehetőségmérlegelő szinten, ahogy már felvetettem az Északi Járműjavító vagy a Fradiváros kapcsán. Mindegyik esetben azt kaptam, hogy nem a kerület dolga, semmi ráhatása nincs a vezetésnek a projektekre.
Ja! A Fradivárosba majd átrepülnek az emberek és autóik Kőbányán, az Északi Járműjavító környékén meg nem fog beindulni a spekuláció, a nagyobb vendégforgalom kiszolgálására sem fognak „vállalkozni” a környéken. Egy, általam felvetett, a Törekvés Művházzal „induló” esetleges „Kőbányai úti kultúr-negyed” lehetőségéről már nem is beszélve. Ha már így alakult.
És milyen kegyetlen a valódi valóság: az állami tulajdonú Hungexpóhoz – a legújabb kormányhatározat szerint – állami forintokból épülő villamosvonal vezet majd a Pillangó utcai metrómegállótól. Nyilván a budapesti közlekedésért felelős fővárosi önkormányzat (és BKK), és a valamennyi helyi ügyben illetékes kőbányai polgármester „hathatós előkészítő munkájának” eredményeként… Ennek nagyjából annyi az értelme, mint a semmiből sehova vezető felcsúti kisvasútnak.
A közzétett elképzelés szerint ezen a villamosvonalon ugyanis NEM lesz folyamatos a forgalom. Viszont legalább a budapesti menetjegyekkel, bérletekkel használható lesz. Ami – valljuk meg – nem túl sok érdem.
A korábban idepottyantott meg a majdan idehulló „fejlesztések” között egyébként „túl sok véletlen egybeeséses” összefüggés látszik sejleni, ahogyan és „amiért” kapcsolódnak egymáshoz, illetve inkább személyes érdekek mentén Kőbányához. Én kérek elnézést a „(politikai?) haszonszerzésért”…