"Kerületünknek minden adottsága megvan, hogy a múlt század után újra SIKERTÖRTÉNETET írjunk."

Dugódíj – ez a sarc lesz a végső?

2014-03-28

Parkolási káosz fenyeget Kőbányán

Hamarosan jöhet a dugódíj, amiről György István főpolgármester-helyettes még 2012-ben nyújtott be indítványt a Parlamentben. Az autósok és a külső kerületekben élők mindennapjait felforgató intézkedésre láthatóan nincs felkészülve se a főváros, se a kerületek. Parkolási káosz fenyeget, és fizetős zónába kerülhet Kőbánya is.

Legkésőbb 2016-ban jön a dugódíj, azaz fizetni kell a behajtásért a belső kerületekbe. Hogy ez megvalósuljon, és ne taszítsa káoszba a várost, nagyon sok előkészületi munkára van és lett volna szükség. Rendezni kell, hogy hol, kik és milyen jogi háttérrel szedhetik be a díjat a beléptető kapuknál. De ami a legfontosabb: mintegy huszonötezer őrzött P+R parkolóhely hiányzik, ahol az autósok ingyen, vagy nagyon olcsón helyezhetik el járműveiket munkába menet.

György István – az erről szóló 2012-es parlamenti indítvány szerzője – és főnöke, Tarlós István érezhetően kerülni szeretnék a forró témát a választásokig, pedig a halogatás komoly bajokat hozhat.

Nagyjából 3 ezer parkolóhelyre vannak meg a tervek és az engedélyek, az összes többire még elképzelés sincs városvezetői szinten, miközben a dugódíjat jövő év végére már be akarják vezetni – mondta Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke.

A parkolókon túl beléptető kapukat kell építeni a város belső területének határán, és komoly felmérésekre lesz szükség, hogy a BKK járatai elbírják-e az utaslétszám drasztikus emelkedését.

Nagy gondok fenyegetnek Kőbányán, ahol az átmenő forgalom torlódása miatt állandósulhatnak a dugók. Előre látható, hogy a nagyobb csomópontok környékén közelharcot kell majd vívni a nem itt lakókkal a parkolóhelyekért. Ha nincs elég P+R parkoló, márpedig láthatóan nem lesz elég, akkor maradnak a kis utcák, közterületek. Ezzel nő a zaj, a füst és a menetidő. A több parkoló autó nyomán pedig az autófeltörésből élők is könnyen ideszokhatnak.

A jelek szerint a mai napig nincs terv a fentieket megelőző területalakításra, a forgalomterelésre és az autók elhelyezésére. A KÖKI terminálon tavasszal megnyíló P+R parkoló csepp a tengerben, átfogó megoldást nem jelent a problémára néhány száz, igencsak borsos árú férőhelyével.

Ha az illetékesek ma nekifognának a munkának, már az is késő lenne. Ha már évente újabb 80-100 ezer forintot akarnak legombolni az autóval közlekedőkről, legalább a járulékos károkat megpróbálhatnák minimalizálni!

Mennyi az annyi?

A dugódíj tervezett összegéről még senki sem beszél a fideszes fővárosi vezetésből. De már most látszik, hogy a költségek jelentősek. Egy havi BKK bérlet ára 9500 forint, egy húsz munkanapos P+R bérlet (a BKK által üzemeltetett fizetős parkoló esetében) 5600 forint. A személygépkocsi egyéb költségei mellett tehát a budapesti közösségi közlekedés használatára legalább havi 15 100 forintot kellene fizetnie annak, aki hajlandó letenni a kocsiját. Kérdés, hogy az üzemanyag-felhasználás csökkentésével mennyivel kerülne így kevesebbe a közlekedés.

Megjelent a Kőbányai Magazin 2014. áprilisi számában.

Hírek