"Kerületünknek minden adottsága megvan, hogy a múlt század után újra SIKERTÖRTÉNETET írjunk."

Kőbányai pénzpumpa

2017-03-01
Fideszes a fideszesnek farkasa – ahogy az iparkamarán belüli vircsaftból kiderül. Sajnos még azt sem tudni, hogy a vállalkozásbarát kőbányai önkormányzat kiket tolna meg pénzzel „vállalkozásfejlesztés” címén: a baráti cégeket, akik amúgy is szakértenek egymásnak, a BKIK-nak, vagy a ténylegesen munkát végző vállalkozásokat?

Legutóbb már „elmélkedtem” a „Nagy Vállalkozásbarát Kőbányai Önkormányzatról”, amely ugye egy tőlem elég rosszul elorozott ötlet látványtervével kíván bevágódni a helyi kis- és középvállalkozásoknál. Az is ismert, hogy az önkormányzat a valódi tevékenységet végző vállalkozások közös, nagy „utáltja”, a kamarai hozzájárulást kíméletlenül behajtó, de cserébe sok támogatást és segítséget inkább csak a propagandában nyújtó Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara nagy barátja is – a polgármester utóbbitól még plecsnit is kapott tavaly év végén.

Hogy mennyire utált szervezet ez, az abból is látszik, hogy az Orbán-kormány „tárca nélküli ipari miniszterének”, az országos iparkamara vezetőjének is szemet szúrt az a nyilvánvaló – ám jogszerűnek látszó – pénzlenyúlás, a baráti, bennfentes cégek felé történő „szakértői” pénzáramoltatás, ami a BKIK-nál folyt. Ez is a narancskassza egy sajátos változata… Más olvasatban: a fideszesek féltékenyek egymásra, egyik éhesebb, mint a másik, ezért egymást kívánják kiütni a meleg akolból…

Az mondjuk nem derült ki eddig, hogy valakik kitömésén kívül van-e épkézláb vállalkozássegítő elképzelése a kőbányai vezetésnek. A tőlem nemkicsit hibásan elorozott „tervezetük” pillérei – a Budapesti Kamara hivatalosan is lenyúlás-gyanús ügyleteinek (2 milliárd Ft maguk közötti szétosztás az?) fényében – sokmillió forintos kételyeket ébresztenek.

Például a jelentős közpénzből fenntartott önkormányzati weboldalon „informálódási lehetőség biztosítása”, mint 1. pillér. Igaz, ez is fejlesztés és segítség - egy cég legalább jól megél ennek az üzemeltetéséből. Csak mellékesen jegyzem meg, hogy a kőbányai önkormányzati weblap üzemeltetésére (és a Kőbányai Hírek kiadására) nem írtak ki nyílt közbeszerzést, hanem sunyiban, egy költségvetési módosítással „meghívásos" alapon adták oda ismételten…

Vagy például: ha tényleg fejlődik a kerület, az önkormányzati tulajdonú – esetenként rossz állapotú – üzlethelyiségekre lenne kereslet. Ezeket rendbe hozni kellene, és lehetőséget teremteni arra, hogy minél többet kiadjanak. Ez a 2. pillér. A fideszes narancskassza működési elve alapján – ebbe megint pénzt tesz bele az önkormányzat, tehát ki járjon jól azzal, hogy „beleül”? Szinte valamennyien tudjuk, hogy ebben a formában ezeket is inkább ismerős cégeknek tartogatják vagy „privatizálják” – ez is egyfajta vállalkozássegítés ugyebár…

Vagy: azt is lehetne jelezni, hogy milyen feltételekkel, kinek és mekkora helyi hitelt tud adni a városvezetés. Ez az „igazi”, a „fog fehérje” pillér – önkormányzati pénzek direkt odaadása.

És ne felejtkezzünk meg a „szög a zsákból” pillérről sem – a szakértői támogatás a vállalkozók felé. Azaz az önkormányzat fizeti a szakértőket. Akik feltehetően kamarai felhatalmazással juthatnak hozzá majd a megbízáshoz és a „kis pénzecskéjükhöz”. No az eddig napvilágra került adatok alapján úgy 2 milliárdot költöttek ilyenekre (is) maguk között a BKIK-nál.

Az eddigi „pillérek” és a BKIK – most már fideszesek gyomrát is megfekvő – jogilag rendben, de „erkölcsileg nem helyes” gyakorlata azt mutatja, hogy ez a „fejlesztés” is inkább egy pénzpumpa, nem több. Ha az önkormányzat vezetésében lenne kisvállalkozás fejlesztéshez értő, vagy érteni akaró (pláne önkormányzati vállalkozásfejlesztéshez), akkor a mikro- és kisvállalkozás fejlesztés 1x1-ét tartották volna be.

Ami úgy kezdődik: a vállalkozások támogatásához ismert és széles körben elfogadott, hogy milyen jövőt, arculatot szán Kőbányának az önkormányzat. Ipari, szolgáltató, kereskedelmi, kulturális jellegű kerület legyen? Vagy mindegyikből egy kicsi? (Sajnos ez az irányvonal ismeretlen.) Mert akkor jelentősebben azokat kellene segíteni, akiknek a tevékenysége illeszkedik ebbe. Tovább megyek – valamennyi kőbányai életét alapvetően befolyásolja ennek a tisztázatlansága. Elég, ha csak Kőbánya presztizsének – tényleg sajnálatos, akár forintosítható veszteségeket okozó - „változatlanságára” hívom fel a figyelmet.

És végül a „hab a torta tetején” – pedig a pénzpumpa biztosítéka – még nem tudni, hogy ki fog dönteni a támogatásokról. A legvalószínűbb a kőbányai narancskassza kulcsőre, a szinte már minden hatáskört magához rendelő, a testületnél valamit alig hagyó polgármester. És innen kit érdekel(het) a fideszes oldalon, hogy milyen elvek mentén teszi, ha teszi? Ki lehet támogatott itt? Azok a baráti cégek, akik „barátiak” vagy a BKIK módjára amúgy is szakértenek egymásnak, a BKIK-nak, vagy a ténylegesen munkát végző vállalkozások is?

Ha már a polgármester kapott plecsnit, akkor nyilván igazolni is illik, hogy tényleg megérdemelte azt: vagy az egyiknek vagy a másiknak…

TÉNY+

BKIK - kamarai magánvállalkozás

FŐ cikk

2017.02.27
Parrag nyilatkozata
http://www.napi.hu/magyar_vallalatok/gyamsag_ala_kerul_a_budapesti_kamara.630487.html?utm_source=index.hu&utm_medium=doboz&utm_campaign=link

Ellenpontként
2016.11.10
Kamara: rövid távú gondolkodás, ha egy vállalkozó számon kéri a kamarát
(Parrag nyilatkozata egy konkrét ügyhöz kapcsolódva)
http://24.hu/fn/penzugy/2016/11/10/kamara-rovidtavu-gondolkodas-ha-egy-vallalkozo-szamon-keri-a-kamarat/

**********************************
2016.06.01.
Botrány a BKIK-nál - Üres a kassza
http://www.napi.hu/magyar_gazdasag/skandalum_a_budapesti_kamaranal_ures_a_kassza.615541.html

2016. 06. 02
Botrány a BKIK-nál: hol a pénz, fideszesek?
http://24.hu/fn/penzugy/2016/06/02/botrany-a-bkik-nal-hol-a-penz-fideszesek/

2017.02.14
Skandalum a BKIK-nál: menesztették a főtitkárt
http://www.napi.hu/magyar_vallalatok/skandalum_a_bkik-nal_menesztettek_a_fotitkart.629793.html

A BKIK-nál tavaly robbant ki botrány, miután a szervezet korábbi elnökéről, Szatmáry Kristóf fideszes politikusról kiderült, hogy családtagjait is foglalkoztatja. A tavaly márciusi tisztújításon Kiss Zoltánt, a BKIK gazdasági szolgáltatások tagozatának elnökségi tagját választották meg a kamara új vezetőjének. Később kiderült, hogy a szervezet kasszájából közel 290 millió forint hiányzik.

2017.02.15
Súlyos visszaélések a BKIK-nál
http://inforadio.hu/bunugyek/2017/02/15/sulyos_visszaelesek_a_bkik-nal/

--------------------------------------
HVG cikksorozat

2017.02.14
Mire mentek el a tízmilliók? Robbanhat a mutyibomba a kamara elnökségi ülésén
http://hvg.hu/kkv/20170214_mutyi_kamara_kozgyules_bkik

2017.02.14
A mutyivád sem zavarta meg a kamara elnökségi ülését
(nem a visszaéléseket feltáró megbízott főtitkárt választották meg)
http://hvg.hu/kkv/20170214_mutyivad_kamara

2017.02.24
Tízmilliókat költöttek magukra a BKIK-vezetők a vállalkozók ötezres tagdíjából
(fontos összefoglaló)
http://hvg.hu/gazdasag/20170224_kamara_botrany_jelentes_fotitkar

A kamara két év alatt közel 80 millió forintot számolt el külföldi kiküldetésekre – áll a jelentésben. Három embert nevesítenek: a mostani elnök, Kiss Zoltán, valamint Szathmáry-Jahl Angéla és Kiss Ervin a leginkább érintett tisztségviselők az összegzés szerint. De nem csak a külföldi utak kerülhettek sokba: a BKIK egyes testületei sok esetben négycsillagos szállodákban üléseztek, igencsak drágán – olvasható az anyagban.
A másik nagy problémaként a jelentés az összefonódásokat említi. Ha igazak a vádak, az azt jelenti, hogy a kamara több vezetője saját cégének juttatott nagy értékű megbízásokat. A kamara húsz legnagyobb beszállítójával folytatott 2,6 milliárdos forgalmából a jelentés szerint csak 8 százalékot tesz ki a független vállalkozók forgalma, a kamara tisztségviselőihez valahogyan kapcsolódó cégeké viszont 30 százalékot. Az összegzés szerint a tisztségviselők érdekeltségei összesen 795 millió forint megbízást kaptak a szervezettől. A kamara húsz legfontosabb beszállító cége közül négyben a BKIK valamelyik tisztségviselője a tulajdonos – áll az összefoglalóban.


Hírek